Z grupy PKP wydzielona zostaje spółka PKP Intercity, której zadaniem jest zapewnienie dalekobieżnych przewozów pasażerskich. Na tory wyruszają pociągi kategorii Express (Ex), InterCity (IC) EuroCity (EC) i pociągi zestawione wyłącznie z wagonów sypialnych (WL) i z miejscami do leżenia (Bc).
Pierwszy etap wykorzystania Internetu do dystrybucji biletów – miejsce w pociągu można zabukować w sieci.
PKP Intercity przejmuje od PKP SA Zakład Obsługi Taboru Pasażerskiego stacji postojowej Warszawa Grochów.
Utworzenie i rozbudowa Centrum Informacji Kolejowej typu Call Center w Łodzi.
Rusza strona internetowa intercity.pl z pełną informacją o taryfie, połączeniach, ofertach i promocjach.
PKP Intercity rozszerza ofertę o podróże ekonomiczne – na torach pojawiają się pociągi Tanich Linii Kolejowych (TLK).
Na pokładach pociągów za bilet można płacić kartą płatniczą – PKP Intercity kupuje pierwsze mobilne terminale.
PKP Intercity uruchamia internetową sprzedaż biletów w systemie e-IC.
W styczniu rusza pierwsze Centrum Obsługi Klienta na dworcu Warszawa Centralna.
To najnowocześniejsza w Europie Wschodniej i jedna z najnowocześniejszych w Europie hal techniczno-montażowych, w której przygotowuje się pociągi do wyjazdu w trasy.
Załoga PKP Intercity powiększa się o pracowników Przewozów Regionalnych i PKP Cargo.
W Warszawie, na Dworcu Centralnym, pojawiają się pierwsze biletomaty, czyli automaty do sprzedaży biletów.
PKP Intercity odbiera pierwsze zamówione szybkie lokomotywy Siemensa.
Pociągi Express (Ex) i InterCity (IC) zostają zastąpione przez nową kategorię pociągów – Express InterCity (EIC).
Urząd Transportu Kolejowego, w imieniu Europejskiej Agencji Kolejowej, przyznaje PKP Intercity SA „Certyfikat Bezpieczeństwa”.
PKP Intercity otwiera swoje dwa oficjalne profile w popularnym portalu społecznosciowym Facebook. Można nas znaleźć pod hasłami „Pociąg do miejsc” i „Pociąg do podróży”.
W styczniu powstaje dostępny dla każdego elektroniczny system monitorujący kursowanie pociągów – każdy przez Internet może sprawdzić, czy jego pociąg przyjedzie na czas.
Od 15 kwietnia bilet zakupiony w elektronicznym systemie sprzedaży biletów e-IC można okazać przy kontroli biletowej na dowolnym urządzeniu mobilnym.
Na początku maja 20 lokomotyw zostało oklejonych barwami polskich stadionów narodowych oraz barwami Państw uczestniczących w mistrzostwach Euro 2012. W konkursie wyłoniono dwie najpiękniejsze - lokomotywy z wizerunkiem stadionu z Poznania oraz wizerunkiem PGE Areny z Gdańska. w elektronicznym systemie sprzedaży biletów e-IC można okazać przy kontroli biletowej na dowolnym urządzeniu mobilnym.
Uruchomiono ponad 1000 pociągów, w tym około 70 dodatkowych - zapewniono ponad pół miliona miejsc, podczas gdy polskie stadiony zgromadziły w tym samym czasie około 640 tysięcy.
Mobilna aplikacja PKP Intercity na smartfony - pomoże wyszukać połączenie, sprawdzi punktualność pociągów, podpowie, jak dojść na dworzec.
Niemal wszyscy pracownicy drużyn konduktorskich ukończyli podstawowy kurs udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Tyle wynosi nowy rekord prędkości na polskich torach, ustanowiony 24 listopada przez pociąg Express Intercity Premium podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej.
14 grudnia punktualnie o godz. 6.05 w trasę z Krakowa do Warszawy wyruszył pierwszy pociąg Express InterCity Premium. Pociągi tej kategorii zaczynają kursowanie między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
14 grudnia PKP Intercity wprowadziło także nową kategorię InterCity (IC), którą – dzięki unijnemu dofinansowaniu – tworzą nowoczesne, wygodne i bezpieczne pociągi pospieszne.
Maszyniści PKP Intercity od maja mogą ćwiczyć na nowoczesnym symulatorze jazdy lokomotywą. Projekt został zrealizowany w partnerstwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Instytutem Kolejnictwa. Wartość inwestycji to prawie 5,4 mln zł.
Wraz z nowym rocznym rozkładem, 13 grudnia, na tory wyjechały składy FLIRT3.
W marcu, po restrykcyjnych procedurach testowych, zakończyły się odbiory wszystkich 20 zamówionych przez PKP Intercity składów PesaDART.
Od kwietnia we wszystkich pociągach kategorii Express InterCity Premium (EIP) w wagonie nr 7 jest dostępna Strefy Ciszy, czyli miejsca dla podróżnych unikających hałasu oraz szanujących to, że inni również chcą podróżować w spokoju.
Jakość, komfort, bezpieczeństwo, znakomita atmosfera i specjalna oferta – to wizytówka PKP Intercity podczas Światowych Dni Młodzieży. Z myślą o tym wydarzeniu zostało zmodernizowanych 146 wagonów i ponad 40 lokomotyw. Na pokładach pociągów spółki, na spotkanie z Ojcem Świętym dotarło 250 tys. pielgrzymów. Uruchomionych zostało 45 dodatkowych pociągów do Krakowa i Częstochowy. Po raz pierwszy w trasę wyruszył, liczący 374 metry, skład zestawiony z dwóch jednostek ED250.
W listopadzie zakończyły się konsultacje społeczne na temat postaw i zachowań, które utrudniają wspólne korzystanie z pociągów przez pasażerów. Efektem było stworzenie „Kodeksu kulturalnego podróżowania”.
W październiku wprowadzono precyzyjne procedury organizowania przejazdów osób z niepełnosprawnościami. Na stronie internetowej intercity.pl pojawiła się wyszukiwarka składów dostosowanych do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami oraz zakładka z niezbędnymi informacjami.
W grudniu PKP Intercity zaktualizowało strategię taborową na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 roku. Spółka przeznaczy ponad 7 mld zł na modernizację i zakup taboru.
W kwietniu PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity” – na kwotę 402 mln zł.
W czerwcu zawarta została kolejna umowa z CUPT. Dofinansowanie projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” wyniesie 251 mln zł.
PKP Intercity aktywnie włączyło się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. W lipcu na tory wyjechały biało-czerwone lokomotywy z okolicznościową grafiką oraz Flirty i Darty z naklejonym słowem „Niepodległa” – cyfrowo odświeżonym rękopisem marszałka Józefa Piłsudskiego. W listopadzie na warszawskim Powiślu został odsłonięty mural PKP Intercity nawiązujący do rocznicy.
Od 27 listopada podróżni mogą korzystać z WiFi we wszystkich 19 dostępnych pojazdach Pendolino (montaż w ostatnim, 20. składzie, naprawianym we Włoszech, odbędzie się po jego powrocie do Polski).
23 maja należący do PKP Intercity Zakład Usług Taborowych Remtrak uroczyście ogłosił zmianę nazwy na PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Jednocześnie został zainicjowany trzeci etap modernizacji oddziału w Idzikowicach, obejmujący budowę nowej hali naprawczej dla lokomotyw i wagonów wraz z wózkownią oraz hali napraw zestawów kołowych.
PKP Intercity wyposaża drużyny konduktorskie w nowe terminale mobilne. Ich nowe funkcjonalności usprawnią obsługę pasażerów na pokładach pociągów.
Epidemia koronawirusa nie zatrzymała pociągów PKP Intercity. Wprowadziliśmy specjalne zasady bezpieczeństwa, takie jak: dodatkowa dezynfekcja czy możliwość zapewnienia bezpiecznego dystansu. Wszystko po to, aby nasi pasażerowie czuli się w podróży bezpiecznie i komfortowo. Dodatkowo uczestniczyliśmy w akcji #LOTdoDomu, podczas której ułatwiliśmy dotarcie do domu pasażerom wracającym do kraju drogą lotniczą. W ramach akcji z naszych usług skorzystało 3171 podróżnych.
Park taborowy PKP Intercity jest już bogatszy o 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych. Przewoźnik odebrał ostatnie pojazdy, które wyprodukowała firma NEWAG.
Ogłoszenie kontynuacji największego w historii programu inwestycyjnego o wartości 19 mld złotych pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2021-2031.
Odbiór pierwszych w Polsce nowoczesnych, wielofunkcyjnych wagonów COMBO, uzyskanie certyfikatu „Transport bez barier” oraz przystąpienie do rządowego programu Dostępność Plus.
Wprowadzenie w systemie e-IC informacji dla pasażera o śladzie węglowym jaki wyemituje podczas podróży pociągiem w porównaniu do transportu drogowego i lotniczego.
Zakończenie III etapu rozbudowy zakładu PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach.